طرح تشویق هماهنگ مدارس علوی
اهداف استفاده از ابزارهای تشـویق و تنبـیه مناسب در جهت نیل به اهداف آموزشی و پرورشی و رساندن متعلمین به سرمنـزل مقصود ، لازم و ضروری است. گرچه در زمینه تنبیه ابزارهای مختلفی نظیر تنبیه بدنی ، تنبیه لفظی ، محروم کردن از امتیازات و به وجود آوردن احساس گناه در فرد ، بجا و نابجا در تعلیم و تربیت استفاده میگردد اما متاسفانه درخصوص تشویق ، راهکارهای متنوعی وجود ندارد و عمدتاً تنها از جوایز و هدایـای مـادی استفاده می گردد.اگر هدف از تشویق را تقویت رفتار و ایجاد انگیزه برای تکرار رفتارهای مثبت و ارزشمندبدانیم باید از ابزارهایی استفاده نماییم که دستیابـی به این هـدف را ممکن می سازد . این وسایل در عین حالی که بایستی سهل الوصول و قابل دستـرس باشندمی بـاید برانـگیزنـده ، مستمر و تکوینی باشند تا دانـش آمـوز در حالی که توجه به اهداف نهایی دارد، مراحل رسیدن به مطلـوب را پله پله طی نماید و در این مسیر پرفراز و نشیـب با انگیـزه و پرتلاش ظاهر شـود. بدین منظور طرح نظام تشـویق هماهنـگمجتمع آموزشی فرهنگی علوي در تمـام مقـاطع به اجرا گذارده شده است. روش در این طرح مكتب علوي به عنوان يك « شجره طيبه » ، سمبل طرح تشویق قرار گرفته و پنج نمونه نشان تشویق تحت عناوین : كارت برگ علوي ، لوح تقدیر شاخه علوي ، لوح افتخار شجره علوي ، تندیس یادبود ثمره علوي و تمثال ستاره علوي تهیه و با شرایط زیربین دانش آموزان توزیع می گردد. 1- كارت برگ علوي : تعداد معینی کارت های تشویق به نام « برگ علوي » به صورت ماهانه در اختیار دبیران ، مربیان ، معاونین و دیگر عوامل آموزشی و پرورشی قرار می گیرد تا بر اساس پیشرفت و تلاش دانش آموزان بین آنان توزیع گردد. • شرایط کلی اهدای برگ علوي الف ) پیشرفت قابل ملاحظه درسی ، اخلاقی ، انضباطی و مشارکت در امور اجرایی مدرسه و انجام بهینه تکالیف درسی در طول یک دوره زمانی معین . ب ) حضور منظم و شرکت فعال در برنامه های صبحگاه ، نماز جماعت ، کتابخانه ، انجمن اسلامی ، بسیج دانش آموزی و سایر برنامه های پرورشی . پ ) کسب رتبه اول تا سوم در امتحانات داخلی و جامع ت ) شرکت فعال در فعالیتهای فوق برنامه اعم از قرآن ، سرود ، تئاتر ، روزنامه نگاری ، انجمن های علمی ، المپیاد ، جشنواره خوارزمی ، جابر بن حیان ث ) پیشرفت در رعایت اصول انضباطی ، منشور اخلاقی و تعهدنامه کلاسی |
توجه فرمایید : منظور از پیشرفت قابل ملاحظه و مستمر که اصل نظام هماهنگ تشویق بر اساس آن طراحی گردیده است تغییر کیفی دانش آموز از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب می باشد خواه در قالب نمرات آموزشی نمود یابد یا در زمینه بهبود رفتارها یا نگرشهای دانش آموز متجلی گردد . به عنوان مثال چنانچه دانش آموزی توانست نسبت به وضعیت قبلی خویش در امور درسی یا اخلاقی و تربیتی تغییر محسوسی داشته باشد و پیشرفتی حاصل کند بدون مقايسه با ساير دانش آموزان ، اگر چه در ردیف دانش آموزان ممتاز کلاس ومدرسه قرار نمی گیرد با این حال شایسته دریافت برگ علوي است. 2- لوح تقدیر شاخه علوي : این لوح در اختیار معاون پايه قرار دارد و کسانی که شرایط ذیل را احراز نمایند موفق به دریافت آن می گردند. شرایط کلی اهدای لوح تقدیر شاخه علوي:
|
- لوح افتخار شجره علوي : این لوح در اختیار مدیر مدرسه قرار دارد وبه کسانی که شرایط ذیل را احراز نمایند در مراسم رسمی اهدا می گردد . ضمناً این دانش آموزان مي توانند جوایزی را از بانك جوايز مدرسه انتخاب كنند .
تندیس یادبود ثمره علوي : این تندیس در اختیار مدیر مجتمع قرار دارد و درجشن آغاز سال تحصیلی جديد به دانش آموزانی که در هر پايه تحصيلي بيشترين شجره علوي در سال گذشته دريافت كرده باشند ، اهدا مي گردد. تبصره 1 : دانش آموزی ثمره می گردد که حداقل 50 درصد شاخه ها و شجره های دریافتی وی به دلایل تشویق آموزشی باشد . تبصره 2 : به تمام دانش آموزاني كه حداقل 80 درصد شجره هاي توزيع شده در هر پايه را كسب كرده باشند تنديس ثمره علوي اهدا مي گردد. |
5- تمثال ستاره علوي : از بين دارندگان ثمره علوي دانش آموزي كه حائز بالاترين امتياز باشد به عنوان ستاره علوي برگزيده و تمثال وي به مدت يكسال تحصيلي در ورودي مدرسه نصب مي گردد و در مراسم ویژه ابتدای هر سال جوایز ارزنده ای به وی اهدا خواهد شد . به دلیل شرایط سنی نوآموزان در پایه پیش دبستانی و دانش آموزان اول ابتدایی ، ثمره علوی در این پایه ها انتخاب نمی گردد. همچنین برگ علوی نیز در پایه های یازدهم و دوازدهم توزیع نمی گردد.
|
به دبیران محترم تاکید می گردد ضمن رعايت عدالت و گشاده دستي در توزيع برگ علوي ، توجه اصلی به پیشرفت دانش آموزان معطوف گردد و نه به سرآمدی ، تقدم رتبه ای و نمره ای آنان ؛ چرا که در تعلیم و تربیت اسلامی انسان مکلف به تلاش است برای ادای تکلیف و نه اخذ نتیجه |